18 martie 2014

Azi am primit cadou o sacosa cu bulbi de crini albi si un sac intreg cu bulbi de canne ! Mai conteaza ce culoare sunt cannele? Eu zic ca merita surpriza de-a afla abia in vara. De la Ginuta sunt gigantele canne. Iar crinii de la mama Mirelutei cea burtoasa – mai are nici 2 luni si gata, o sa o cunoastem pe Maria cea mica. Iar Gina, cand sa plec mi-a mai dat ceva! O salcie pletoasa si doua crete – ca atare fac salonul de coafura in bucata de vie-livada unde am dat jos sarmele de pe spalieri. Tot acolo am plantat si cannele-cele mai multe, langa gardul unde vecinul a depozitat niste pet-uri ca sa nu le mai vad la vara cand ma plimb spre padure. Crinii i-am plantat in fata casei in marginea boltei sa prinda soare pe ei si cand va fi bolta crescuta . Asaaaa… Nea Cartus ( el mi-a spus porecla si era tare mandru de ea ca vine de la un cartus gol adus de tatal lui din razboi) care are 70 de ani, mi-a tuns via si acum vitele mele plang de mama focului. Sa nu uit maine sa trec pe la farmacie sa iau niste recipiente sterile sa adun colir de vita – ca e mai bun decat orice alte picaturi pentru ochi! Duminica m-a ajutat Ela de a curatat de corzi jardinierele de sub bolta proaspat finisata cu o zi in urma de Ion. Toate corzile rezultate de la taierea viei si toate crengile de la pomi le-am transformat in gard in fundul gradinii, sprijinindu-le de trunchiurile de salcami ce cresc pe versantul dinspre rapa si padure. Imi place cum arata. E mai salbatic si mai frumos asa decat daca as fi facut un gard. Ce am mai plantat ? Cativa capsuni primiti de la Elena si Victor. Tot ei sper sa ma ajute sa pun in aplicare realizarea unei furci sapatoare. Am vazut una pe net…o frumusete ! Daca se transforma in realitate proiectul o sa pun poze. Am plantat crinii roz, freziile, daliile( in doua jardiniere deocamdata in solar- ca sunt mai sensibile inca) dar am ramas restanta cu anemonele  si gladiolele – erau niste pachete de bulboase la reducere la Lidl- si nu am rezistat ispitei – asa ca doua au mers cu mine acasa. Ar trebui sa mai studiez un pic despre compatibilitatea plantelor. Nu-mi plac deloc monoculturile , bunica mea avea o gradina altfel decat vecinii. Intre rosii cresteau craite, ceapa, patrunjel … Nu-mi mai amintesc chiar atat de bine ce era si cum era, dar stiu ca plimbarea cu-n castron in brate sa aduc ceapa, rosii, cateva fire de marar – era o adevarata bucurie. Cand am descoperit primele articole despre permacultura, inca eram in stadiul in care doar tanjeam sa am o casuta a mea pe pamant, cu o bucatica de gradina … Citeam seara de seara pana dupa miezul noptii si nu ma mai saturam sa visez cu ochii deschisi. Am cutreierat pe net si am citit atatea bloguri – incat autorii care nici nu au auzit de mine-macar, imi sunt atat de familiari de parca ar face deja parte din familia mea. M-am familiarizat cu termeni noi, am invatat lucruri noi, am inceput sa aplic ceea ce am invatat si continui sa studiez caci din greselile altora invatand …ai sanse sa gresesti mai putin. Am facut si greseli. Una dintre ele a fost ca am uitat sa golesc butoaiele de plastic de apa de ploaie inainte de a da inghetul si…unul dintre ele s-a deformat,  a cazut de la vant si a pocnit. O alta greseala – mult mai urata decat prima- a fost tunsul celor doua tufe imense de iasomie. Aveau peste 2,5 metri dar… erau ingrozitor de gatuite de niste suporti ce le intrasera in carnea lastarilor din margine . Crescute peste masura , sustinute de niste fier-beton infipt fix prin mijlocul lor, in inima radacinilor, cu acele coliere groaznice la baza, pline de uscaturi in mijloc, m-au facut sa fiu nerabdatoare sa le eliberez si…le-am tuns drastic inainte de inflorire , abia apoi am aflat ca tunderea se face numai dupa ce cad florile. Totusi…acum arata bine. Sunt tunse cam cat inaltimea mea (~1,65m) si  nu mai sunt incorsetate si chinuite. Le-am pus si zat de cafea (productie proprie ,stransa cu sarg zi de zi de mine si de Nicu – in galetusa de la iaurt)  si mranita ( productie Herghelia de cai din apropiere, mranita adusa in saci inca din toamna si lasata la macerat sub zapada). Acuma…daca nu vor inflori in primavara asta e clar ca dupa atata bine…tufele mele de iasomie simt nevoia sa ia o pauza la cat le-am ciufulit. Clar ! Deocamdata sunt restanta cu atasarea fotografiilor dar o sa remediez cat de iute problema.

Mi-e dor de tata care azi a facut 6 ani de cand nu mai e printre noi… S-ar fi bucurat mult sa vada gradina. Mi-ar fi dat idei si m-ar fi ajutat cu tot felul de sfaturi la amenajarea casei.
Imi lipsesc discutiile lungi despre structurile caselor. Iubea casele de lut. Spunea ca sunt organisme vii si oamenii care au sansa de a mai trai in astfel de case sunt conectati la inima pamantului. Cand eram copii, eu si sora mea Eugenia, aveam bucuria de a-l asculta povestindu-ne despre iarba fiarelor si omul invizibil. Mai tarziu, cand am citit cartea am realizat ca el nu o repovestea ci pur si simplu o reinventa.

Despre mirelabogatu

Persoana fizica autorizata in domeniul topografie-cadastru, imi desfasor activitatea in cadrul biroului individual , cu precadere in zona Judetului Galati si imprejurimi. Expert tehnic judiciar in domeniul topografie, cadastru, geodezie. In timpul liber - gradinar fericit . Imi plac lucrurile home made, micile inventii ce te ajuta prin gospodarie, ma fascineaza oamenii care se bucura de fiecare zi traita , au hobby-uri si pun suflet cand isi exercita meseria pentru ca si eu imi iubesc meseria nespus. Dar...cand am timp liber sunt gradinar si printre plantute sunt precum ingerasii printre norisori! Adica sunt toata un zambet si ma bucur din crestet pana in calcaie.
Acest articol a fost publicat în gradina și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

